De keuzes die ik hiervoor gemaakt hebben worden gestuurd door mijn uitgangspunten:
Deze fiets is zeer geschikt om veel bagage te vervoeren, is eenvoudig in onderhoud, hij rijdt ook prettig op op slechtere paden, heeft een breed stuur voor makkelijk sturen, heeft meer dan voldoende versnellingen voor licht klimmen, heeft goede remmen voor afdalingen, en het frame is zeer stijf voor het veilig nemen van bochten met bepakking. Hij bevalt me uitstekend.
Merk op dat ik dus niet gekozen heb voor electrische aandrijving, naafversnellingen, schijfremmen, riemaandrijving, naafdynamo, klikpedalen. Dat vind ik allemaal overbodige luxe, en zou de fiets ook veel duurder hebben gemaakt. Deze fiets was rond de 1800 euro, en dat leek me een zinnig bedrag om mee uit te vinden of ik het maken van fietstochten inderdaad leuk genoeg vind om te blijven doen. Maar, misschien dat ik met een paar jaar fietservaring nog een keer een nieuwe fiets uitkies en dan andere keuzes zal maken.
Verder is een consequentie van fietstochten in mijn eentje dat ik regelmatig mijn fiets voor een winkel of cafe onbeheerd moet laat staan (natuurlijk wel op slot). Idem op de camping, daar staat hij naast mijn tent terwijl ik slaap. Dat is met een fiets van 8000 euro een veel groter risico op stelen en zou ik misschien niet meer durven doen. Met deze fiets heb ik daar geen moeite mee.
Voordelen van deze tent:
Ik heb twee grote tassen achter (eentje voor mijn kleren, eentje voor de kampeerspullen), en ik heb twee kleine tassen voor (eentje voor de kookspullen en mijn stoeltje, de andere is leeg en gebruik ik om boodschappen mee te doen). Santos heeft speciale bagagedragers waardoor deze tassen lekker laag aan de fiets hangen, wat de stabiliteit van de fiets verhoogd.
Daarnaast heb ik een stuurtas voor alle zaken die je altijd dicht bij de hand wilt hebben, en die je makkelijk mee kunt nemen in een winkel of cafe.
Ik heb in plaats van fietstassen ook een kleine aanhangwagen overwogen, maar ik ben ben blij dat ik daar uiteindelijk niet voor gekozen heb. Een aanhangwagen is welliswaar prettiger bij lange rechte stukken, maar erg onhandig als je eens een afslag mist en moet omdraaien, of als je door een stad moet manoevreren.
Echter, ik wil ook buiten nederland fietsen, en ik wil routes kunnen volgen als De groene route naar de middellandse zee, Veloroute du Soleil, Fietsen van Amsterdam naar Barcelona, etcetera. Bij deze routes horen bijna altijd GPX bestanden.
Ik heb (ook omdat programmeren mijn hobby is) zelf een android app (Follow Me) geschreven om GPX routes mee te kunnen volgen en campings te vinden.
Hier leg ik uit hoe deze app werkt en hoe je hem zelf zou kunnen gebruiken.
Tot nu toe ben ik zelf geloof ik de enige gebruiker, maar die gebruiker is er dan ook super tevreden mee!
Ik gebruik een 21 watt zonnepaneel van AllPowers, die intern een kleine powerbank heeft. Dit paneel ligt achter op mijn fiets, op de bagagedrager en tassen. Op een redelijke dag laadt de interne powerbank voldoende op om gedurende de nacht mijn telefoon weer op te laden. Op een regenachtige dag komt er helaas onvoldoende licht binnen om op te laden en moet ik terugvallen op een reserve powerbank die dus ook altijd mee moet nemen.
Als alternatieve krachtbron heb ik ook een naafdynamo overwogen, maar die was duurder en toen ik me erin verdiepte was er ook geen die voldoende stroom zou leveren om een smartphone mee op te laden (iets van 2 ampere is wel nodig namelijk). Een naafdynamo is wel veel kleiner en lichter dan het paneel wat ik nu gebruik.
Eerst gebruikte ik een iets kleiner zonnepaneel zonder interne powerbank, waarmee ik mijn smartphone direct liet opladen. Dat beviel uiteindelijk iets minder omdat ik dan altijd met de stekkers stond te friemelen als ik mijn smartphone mee wil nemen in een winkel of cafe.
Na overleg bij Bever heb ik een thermolite lakenzak gekocht, die je bij koud weer als binnenhoes in de slaapzak gebruikt. Dat werkt perfect, en zo maak je een zomer-slaapzak geschikt voor alle seizoenen.
Verder slaap ik op een matje van Bever: Exped SynMat 7 MW Slaapmat Die slaapt heel aardig en rolt lekker klein op. Opblazen met de ingebouwde pomp is stomvervelend, maar je mag gelukkig ook gewoon blazen. Het matje is iets te kort voor mij, dus ik moet een opgevouwen trui bij het voeteneinde neerleggen.
De gasjes zijn van Coleman en al zijn ze nogal duur (8 euro per stuk), maar ik doe makkelijk een week met een gasje en ze blijven ze goed druk geven tot de laatste druppel gas. Fijn spul. Ik hoop dat ik ze ook in het buitenland kan vinden bij langere trektochten.
Ik heb dus een Helinox groundchair gekocht. Die zit goed, je zit fijn dicht bij de grond, en het stoeltje vouwt zeer compact op.
Bij camping Ruigenhoek, waar altijd zeer veel fietskampeerder komen, viel het me op dat ongeveer iedereen dit stoeltje had (en Ortlieb tassen).