Deze tafel gaat gebruikt worden in een podcast studio, en dat gebruik leidt tot vrij specifieke eisen:
Het multiplex blad van 140x220 is wel misschien problematisch omdat normale multiplex platen 125x250 zijn, en dus te smal. Bredere (en extra dikke) platen zijn wel te koop, maar lastiger te krijgen en gelijk erg duur.
Ik kan aan de gang!
Op de foto zie je de kromming bijna niet, maar met de lineaal erop wordt het super duidelijk.
Maar niet alles gaat zo soepel. Uit mijn prive dagboekje: Ik erger me aan vd Leeden die maar niet reageert op mijn vraag naar berken multiplex van afgelopen vrijdag. Ik besluit de importeur zelf te bellen, krijg behoorlijke informatie en een suggestie voor een alternatief. Ik moet het wel via een houthandel kopen, maar mag de twee platen gelijk zelf ophalen in Nieuwland. Dat doe ik gelijk, maar niet via vd Leeden maar via De Ruiter. Ik sta in Nieuwland met mijn autotje en aanhangwagen op een mega terein tussen enorme vrachtwagens waarin duizenden platen geladen worden. Maar ze hebben geen moeite om voor mij 2 platen te halen met de voorhef truck. Het maple multiplex dat ik koop blijkt prachtig! Maar ik heb nog geen idee hoe hoog de rekening zal worden die De Ruiter gaat sturen.
Ook nog maar een foto van het afteken gereedschap dat ik hiervoor gebruik.
De eerste pen is goed gelukt, nog zeven pennen te gaan!
Ondertussen belt vd Leeden eindelijk met de melding dat ze de importeur gebeld hebben over het multiplex en niets voor me kunnen doen. Heb ik geen probleem mee.
Een keer maak ik een stomme fout en boor in de mooie kant van de poot.... dat gat zal ik moeten opvullen.
Het wordt een bijzondere tafel, rare vorm wel...
(ik zou het liefste vier viltjes per poot gebruiken, maar daarvoor is de poot net te klein; twee viltje is het maximum)
Ik maak een freesmal waarmee ik precies de juiste holtes in de poten kan uitfrezen.
In januari is het niet fijn werken in mijn onverwarmde schuur. Na iets van een uur moet ik pauzeren om weer op te warmen. Ik ben ondertussen al bezig met de lijm op te warmen omdat daarvan de minimale verwerkings temperatuur 5 graden is en ik hoop vanmiddag het frame te gaan verlijmen.
Op de grond ligt een tweede frame van balken die er voor dient om de poten precies recht te krijgen.
De tafel is zo lang dat mijn lange lijmklemmen (sergeanten) niet lang genoeg waren,
maar ik kon ze gelukkig verlengen door twee balken naast elkaar te zetten met bouten.
Ik gebruik een natte lap om overtollige lijm weg te halen; dat is makkelijk om te doen terwijl de lijm nog
nat is en bijna onmogelijk als de lijm droog is.
Hier zie je de twee middenlatten ook voor het eerst, die had ik gisteren gemaakt. Die wil ik nog zekeren met stalen hoekijzertjes.
Het rare is dat de tafel er in het echt nogal bijzonder uitziet (trapezium vormig), maar dat dat op de foto eigenlijk niet opvalt. Dat komt waarschijnlijk omdat we gewend zijn aan groothoek lenzen en daardoor best vaak bijzondere vertekeningen zien, en dat in onze hersenen corrigeren. Waarschijnlijk ziet de tafel er daarom op de foto nogal rechthoekig uit.
Ik lijm eerst 1 naad, laat die wat drogen, en doe dan pas de volgende naad.
Die gele plakkertjes zijn stukjes afplaktape. Ik durf geen aantekeningen op de platen zelf te maken omdat het potlood er dan weer afgeschuurd moet worden. Liever plak ik een stukje tape waar ik op schrijf. De natte plekken komen door de overtollige lijm die ik met een natte doek heb weggehaald.
Ik wil hierbij hoeken in verstek gebruiken, maar die zijn helaas niet simpel 45 graden (er zit weer geen normale hoek tussen....). Om precies goed uit te komen meet ik vanuit de hoek in beide richtingen 30cm uit, dat levert twee streepjes op de rand op, door daarvan de afstand te meten en de helft te nemen kom ik precies op het midden van de hoek uit. Die schuine lijn gebruik ik weer om de randen af te strepen.
Het is een arbeidsintensief werkje en ik ben de hele ochtend bezig met deze zaagklus.
Verder de randjes rond gefreesd en een gat in het midden gemaakt voor snoeren.
Verder kon ik het niet laten om de tafel te signeren op een verborgen plekje.
Bij een volgende zaagklus in dit multiplex moet ik beter letten op de splinters van de toplaag die door de zaagmachine zijn weggescheurd; dat scheuren is namelijk aan de ene kant veel erger dan de andere kant.
Eerst doe in 1 laag olie (met de kleur Pure), dan nog 2 lagen kleurloze en matte lak. Na de olie moet alles 48 uur drogen, dus ik kan niet lekker verder maar moet wachten.
Het frame en het blad paste precies in de lift (maar niet tegelijkertijd); ik was erg blij dat we dit van te voren zo goed hadden nagemeten.